Ropeconin pelinjohtajien ohjeet
Tämä sivus on tarkoitettu pelinjohtajille (GM:ille), jotka tulevat pitämään roolipelisessioita Ropeconiin 2013. Sivu on tarkoitettu nimenomaan perinteisten pöytäroolipelien pelinjohtajille eli GM:ille; liveroolipelien järjestäjien ilmoittautumiset hoidetaan toista kautta.
Miksi ihmeessä Ropeconissa pitäisi pelauttaa pelejä? Yksinkertaisena vastauksena: koska se on hauskaa. Pelinjohtajana Ropeconissa voit kokeilla kehittämiäsi seikkailuja tuoreeseen maaperään; uudet pelaajat tuovat varmasti uusia näkökulmia ja ideoita, joiden pohjalta voit kehittää pelejäsi. Vaihtoehtoisesti, jos sinulla on peli, joka on onnistunut yli odotusten, voit pelauttaa sen uudelle pelaajakunnalle, joka voi saada pelistä ideoita omiin peleihinsä. Yhtäläisesti, jos haluat esitellä tiettyä pelijärjestelmää tai -maailmaa demopelautusten muodossa tai vain nauttia pelauttamisen riemusta, olet tervetullut pelinjohtajaksi Ropeconiin!
Kannattaa muistaa, että GM, joka pelauttaa vähintään kaksi neljän tunnin peliä saa ilmaisen viikonloppurannekkeen coniin, yhdellä pelillä saa päivärannekkeen. Lisäksi mitä useamman pelin pidät, sitä korkeammalle kohoat ns. loottiasteikossa, eli pääset kahmaisemaan sunnuntai-iltapäivänä ilmaista roolipelitavaraa palkintokasasta.
Miten pelinjohtajaksi päästään?
Lue nämä ohjeet ensin huolellisesti, ja täytä sen jälkeen tämä ilmoittautumislomake. Jos kyseinen lomake ei sovellu sinulle (esim. pidät yli viisi peliä), voit lähettää ilmoittautumisesi sähköpostilla: roolipelit@ropecon.fi
Ilmoittautuminen on tehtävä viimeistään heinäkuun viidenteentoista päivään (15.7.2013) mennessä.
Kun ilmoittautumisesi kirjautuu listoillemme, lähetämme viimeistään viikon sisään vahvistusmailin. Jos et ole viikon kuluessa saanut vahvistusta ilmoittautumisellesi, kannattaa varmuuden vuoksi teknisten ongelmien varalta tarkistaa tilanne osoitteesta roolipelit@ropecon.fi.
Ilmoittautumislomake vielä tässä.
Ilmoittauduin GM:ksi. Mitä nyt pitää tehdä?
Luonnollisesti sinun täytyy tehdä conipelisi valmiiksi ennen conia. Jos vain voit, peli kannattaa testipelauttaa etukäteen.
Sinun täytyy myös saapua Ropeconiin (Ropecon 2013, 26.-28.7.2013, Espoon Dipolissa). Muistathan, että jos olet etukäteen ilmoittautunut vähintään kaksi neljän tunnin peliä järjestäväksi pelinjohtajaksi, sinulla on oikeus ilmaiseen sisäänpääsyyn koko viikonlopuksi. (Yhdellä pelillä saat ilmaisen päivärannekkeen.)
Saavuttuasi sisään Ropeconiin, kannattaa heti aluksi suunnata GM-infoon, joka sijaitsee juhla-aulassa, isojen portaiden juurella. Sieltä saat lisätietoa, peli-ilmoituslappusi sekä GM-rintamerkkisi. Lisäksi sinut merkitään ilmoittautuneeksi ja pöytävarauksesi vahvistetaan. Ilman ilmoittautumista et voi osallistua sunnuntain loottiin. Peli-ilmoituslappuun kirjoitat pelisi kuvauksen, peliajan ja relevantit tiedot ja isket sen muiden ilmoittautumislappujen sekaan pöydälle hyvissä ajoin ennen peliä.
Sitten pelautat pelisi määrätyssä paikassa määrättyyn aikaan ja palautat palautelomakkeesi GM-infoon.
Loot
Sunnuntaina, ennen päättäjäisseremonioita, pääsevät pelinjohtajapalautelappunsa palauttaneet pelinjohtajat kahmimaan loottia, ilmaista tavaraa, palkkioksi palveluksestaan. Lootti koostuu pääosin roolipelituotteista ja mukana on usein ihan kunnon löytöjä. Kaikki pelinjohtajat ovat perinteisesti päässeet käymään loottikarsinassa ainakin kerran, eniten pelauttaneet jopa useammin.
Paita!
Myös pelinjohtajilla on mahdollisuus tilata Ropeconin työväen paita, nimikoinnilla tai ilman. Paidasta pyydetään maksu etukäteen, ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen. Tästä ilmoitetaan erikseen.
Huom: paitatilauksen deadline on tänä vuonna 5.6. Jos et ole tilannut ja maksanut paitaa viimeistään 5.6., emme sitoudu toimittamaan staffipaitaa.
Mitä pelejä Ropeconissa on tarjolla?
Noin viikkoa ennen conin alkua laitamme näkyville listan peleistä, joita on tarjolla conissa. Kannattaa tarkkailla Ropeconin kotisivuja!
Entä miten pääsee pelaajaksi?
Jos haluatkin pelaajaksi etkä pelinjohtajaksi, sinun ei tarvitse tehdä mitään ennen Ropeconia. Kun saavut Ropeconiin, etsi GM-Info. Sen lähellä pitäisi olla pöytiä, joilla puolestaan on peli-ilmoituksia. Valitse mieleisesi peli, ja kirjoita nimesi sen listaan. Katso myös, missä ja milloin peli pelataan. Pelipöydän numero ja pelin ajankohta löytyvät myös peli-ilmoituksesta. Jos ilmoittaudut peliin, muista saapua paikalle; jokainen saapumaton pelaaja sotkee pelinjohtajan suunnitelmia ja vie paikan joltain muulta peliin haluavalta. Mikäli olet estynyt saapumasta peliin johon olet ilmoittautunut, on kohteliasta tiedottaa peruutuksestasi GM:lle hyvissä ajoin joko soittamalla, tekstiviestillä ja/tai vetämällä nimesi yli ilmoittautumislistasta.
Fantasia-, sci-fi-, kauhu-, jne. peleillä on kaikilla erinäköiset peli-ilmoituslomakkeet, eli näet yhdellä silmäyksellä peli-ilmoituksen otsikosta, minkä tyyppinen peli on kyseessä. Lisäksi peli- ilmoituksista löytyy lisätietoja esimerkiksi siitä, vaatiiko peli sääntöjen tuntemusta. Myös aloittelijoille sopivia pelejä on tarjolla. Peli-ilmoituksia tulee pöydille koko tapahtuman ajan. Esimerkiksi kaikkia sunnuntaina pelattavia pelejä ei laitetta pöydille vielä perjantaina.
Huomautuksia!
Virallinen ohjelma – mukaan lukien ennakkoilmoitetut pöytäpelit – päättyy perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisinä öinä kello yhdeltä. Muistathan että jos tulet GM-lipulla ilmaiseksi sisään eli olet virallisesti ilmoittautunut Ropeconiin Pelinjohtajaksi, et voi ottaa etukäteen ilmoittautumisia Ropecon-peliisi. Et siis voi pelauttaa virallista conipelia pienelle kaveripiirille. Ropeconin virallisiin peleihin ilmoittaudutaan vain ja ainoastaan Ropeconin roolipeliosaston ilmoittautumispöydillä. Voit silti toki mainostaa omaa Ropecon-peliäsi muutoin aivan vapaasti.
Jos et ennakkoilmoittaudu pelinjohtajaksi etkä saavu Ropeconiin pelinjohtajan ilmaislipulla, voit toki pelauttaa Ropeconissa roolipelejä aivan kenelle itse haluat, mutta tällöin emme voi tehdä sinulle virallista pöytävarausta ennakkoon. Jos kuitenkin päätät pelauttaa Ropeconissa ilman ennakkoilmoittautumista, kannattaa vapaata pöytätilaa sekä peli-ilmoituslomakkeita tiedustella Ropeconin aikana GM-infosta. Jos löydät itsenäisesti tyhjän pelipöydän, mokomaa voit toki käyttää pelauttamiseen, kunhan väistyt paikalta, mikäli pöydän varannut GM ilmaantuu paikalle. Jos järjestät spontaanin pelin, eikä tilaa kerta kaikkiaan ole, kirjoita peli-ilmoitukseesi tapaamisaika ja -paikka, jossa voit kohdata pelaajasi. Koettakaa sitten löytää jokin paikka jossa pelata ja jossa ette ole muiden tiellä.
Mitään osoitteita ei käytetä eikä luovuteta mainostarkoituksiin. Ropecon voi lähettää sinulle sähköpostia, mutta ei kaupallisia mainoksia.
Ropecon ei vastaa pelimainosten, peli-ilmoitusten eikä pelien sisällöstä. Jokainen GM vastaa itse omasta pelistään. Loukkaavat tai epäsiveelliset pelimainokset ja GM:t voidaan äärimmäisissä tapauksissa hylätä.
Ropeconin pelinjohtajilla on mahdollisuus käyttää Dipolin omaa Aalto-verkkoa langattomaan internet-yhteyteen. Yhteys on maksuton ja tunnuksia voi hakea infotiskiltä (ei siis GM-infosta!).
Pelimainoskilpailu
Peliäsi voit mainostaa A4-kokoisella tai sitä pienemmällä mainoksella. Suuremmat ilmoitukset poistetaan armotta, koska Dipolin ilmoitustauluilla ja seinillä on hädin tuskin tilaa edes kaikille A4-mainoksille.
Kolme parasta mainosta valitaan ja voittajat palkitaan sunnuntaina. Mikäli et ole enää sunnuntaina paikalla, muista laittaa pelimainokseesi oma nimesi ja yhteystietosi – ainoastaan näin voit saada mahdollisen palkinnon jälkeenpäin.
Pelimainos ConTVhen!
Pelinjohtajilla on aiempien vuosien tapaan mahdollisuus tuoda ConTV:hen omien peliensä mainoksia. Homma toimii siis siten, että pelinjohtaja voi infotiskille tuoda omalla mediallaan (tukee USB-palikkaa ja romppua) pelinsä mainoskuvan, ja infotiskin henkilökunta laittaa sen näkyville. Kuva voi olla minkä kokoinen tahansa, mutta ConTV:n natiiviresoluutio on 800×600. ConTV:n tukemat tiedostomuodot ovat GIF ja JPEG.
Ohjeita ja neuvoja uusille ja vähän vanhemmillekin pelinjohtajille
Ropeconin kaltainen roolipelitapahtuma on peliympäristönä ihan omanlaisensa, mikä on hyvä ottaa huomioon conipeliäsi suunnitellessasi. Olemme koonneet tähän joitain neuvoja uusille ja ehkä kokeneemmillekin conipeelinjohtajille saamamme palautteen perusteella. Suuri osa tästä varmasti vaikuttaa itsestäänselvyydeltä, mutta sellaistakin on joskus hyvä toistaa. Ensiksikin – varaudu valmiilla pelihahmoilla. Ellei pelisi hahmonluonti avaudu täydelliselle ummikolle kymmenen minuutin sisään, taloudellisen ajankäytön nimissä on hyvä kirjoittaa itse läjä hahmoja, joista pelaajat voivat valita. Jotkut pelisysteemit saavat tähän kulumaan tuhottomasti aikaa ja ellet pelauta organized play – kampanjaa kuten Living Forgotten Realms tai Pathfinder Society, jonka säännöt vaativat hahmonluonnin tarjoamisen, kannattaa harkita salliako tätä laisinkaan.
Toiseksi, kirjoita hyvä kuvaus pelistäsi. Kukaan ei ilmoittaudu peliin, jonka kuvaus kuuluu kokonaisuudessaan ”D&D 3.0″, ilman tarkennusta varsinaisesta sisällöstä. Haluat erottua joukosta, kiinnittää pelaajien huomion. Kerro, millainen peli on, äläkä pelkästään, millä säännöillä sitä pyörität (joskin sekin on ihan hyvää tietoa). Tällä tavalla saat myös helpommin haluamasi tyyppisiä pelaajia – harrastuksemme piiristä löytyy yllättävän monenlaista peliä ja pelaajaa, jotka eivät kaikki ole keskenään yhteensopivia. Aloittelijaystävällisyys on pop. Loppujen lopuksi, harva peli on sellainen etteikö sitä sujuvasti pelauttaisi vaikka vain pelinjohtajalla olisi säännöt tiukasti hanskassa. Kannattaa miettiä tarkkaan, vaatiiko pelisi oikeasti aiempaa kokemusta ja sääntöjen tuntemusta vai voisitko sallia aloittelijankin pöytään. Harrastuksen kasvu ja elinvoimaisuus edellyttää myös uusien pelaajien ottamista mukaan. Heistä sitten aikanaan tulee uusia pelinjohtajia ja Ropeconin järjestäjiä – ja jos pelaaja ei osaa sääntöjä, eipähän rupea ruleslawyeroimaan!
Joskus karvaisessa menneisyydessä suurin osa roolipeleistä kiinnostuneista oli nuoria miehiä. Nykyään tilanne on aivan toinen, joten älä turhaan hämmenny kun pelipöytääsi istahtaa 90-luvulta kotoisin oleva (entinen) teinilarppaajatyttö tai nykyaikaista roolipelieliittiä edustava robottipölynimuri. Kohtele pelaajiasi tasa-arvoisesti, pelikokemukseen, sukupuoleen ja sosiaalisiin taitoihin katsomatta.
On aina myös mahdollista, että jonkun pelaajan kanssa ei vaan tule toimeen. Tämä on riski, joka täytyy vaan hyväksyä. Näin joskus vaan käy, eikä sille voi oikein tehdä mitään. Voit vain purra hammasta ja pelauttaa parhaan pelin, jonka olosuhteissa voit.
Tietty, ihan kaikkea ei tarvitse sietää ja liian peelon pelaajan saa karkottaa pelistä, joskin coniorganisaation puolesta toivoisimme kärsivällisyyttä. Se on kuitenkin vain neljä tuntia. Saat tulla sitten jälkikäteen purkamaan sydäntäsi GM-tiskille. Pelinjohtaminen Ropeconissa kasvattaa luonnetta.
On hyvä ajatus testata pelisi etukäteen. Jos peluutat valmista skenaariota, yritä ainakin pelata se ennen conia. Vaikka tämä ei kaikille peleille ole mahdollista tai merkityksellistä, useimmille se on. Mikäli vain suinkin mahdollista, testaa. Testaus tuottaa parempia pelejä. Mikäli taas tarkoituksenasi on testauttaa peliäsi tai skenaariotasi conissa, siitä on hyvä ilmoittaa ilmoittautumislomakkeessa suoraan: pelaajien on hyvä tietää ennakkoon, mikäli pelauttamasi peli on vasta suunnitteluvaiheessa ja tarkoituksenasi on kehittää sitä heidän kokemuksiensa perusteella.
Pituus on olennaista. Kansainvälinen standardi conipelille on neljästä viiteen tuntia ja Ropeconin ranneke ansaitaan neljän tunnin pelinjohtosuorituksilla. Tämä ei tarkoita, että tästä mitasta ei saisi poiketa, mutta sitä voidaan pitää suosituksena. Jos peluutat tätä pidempää peliä, kannattaa olla varma että se on vaivan ja ajan arvoinen.
Ropeconissa pelaajan aika on tavallista kallisarvoisempaa, koska tarjolla on koko ajan kaikkea jännää ja mielenkiintoista ohjelmaa. He eivät seuraa tätä ohjelmaa vaan pelaavat sinun peliäsi. Tee siitä sen arvoista. Tämä tarkoittaa hyvän valmistautumisen lisäksi sitä että et nukahda pöydän ääreen, etkä ole humalassa. Ole paikalla ajoissa ja pidä aikataulusta kiinni. Jos olet aikatauluttanut pelisi nelituntiseksi, yritä pitäytyä siinä. Tämä on etenkin tärkeää jos pöytäaikataulu on tiukka ja seuraavan pelin on määrä alkaa heti omasi jälkeen.
Kannattaa myös miettiä, millaisia pelejä conissa kannattaa peluuttaa. Pelitilat tuppaavat olemaan avoimia ja äänekkäitä ja ihmisiä kulkee eestaas koko ajan. Peliympäristö on täynnä häiriötekijöitä, mikä tekee tietynlaisesta pelitunnelmasta hyvin vaikeasti saavutettavaa ja hankaloittaa etenkin kauhupelejä. Vaikka yritämme tarjota kauhupeleille rauhallisempaa tilaa ja erityispyynnöt pyritään ottamaan huomioon, tilaa on rajallisesti ja ihanteelliset olosuhteet ovat harvinaisuus. Varaudu tähän.
Tämä ei tarkoita, että kauhupelejä ei määritteellisesti kannattaisi koskaan pelauttaa – monet conin suosituimmista peleistä ovat olleet kauhua.
Vaikka tunnetaankin useita menestyksekkäitä coneissa pelattuja kampanjapelejä – klassisena esimerkkinä ”Charlie ei surffaa” – tyypillisesti kertapelit ovat toimiva idea. Koska peliä ei pelata enää toista sessiota, hahmojen henki voi olla herkemmässäkin. Tomb of Horrors ja Paranoia ovat mainiota pelattavaa conissa.
Komediapelit ja kepeätunnelmaisempi materiaali toimii conissa hyvin. Tämä koskee etenkin Ropeconia lauantai-iltana ja sunnuntaina. Univaje, kofeiiniyliannostus ja sokerihumala tekevät kaikesta hauskaa.
Ropecon on myös ihanteellinen paikka peluuttaa se Forgelainen tarinankerrontapeli, jonka pelimekaniikka käyttää Uno-kortteja ja jonka kanssa tavanomainen peliporukkasi ei halua olla missään tekemisissä, tai rakkaudella vuosikausia pöytälaatikkoon kirjoittamasi fantasiaeepos. Conissa voit peluuttaa mitä vain. Mainosta sitä myyvästi ja saat pelaajat ihan mihin hyvänsä. Paitsi ehkä FATALiin tai RaHoWaan. Itse asiassa, niihin et saa edes pöytää, mainospaikkaa tai GM-badgea, saatikka sitten ranneketta. Jonkun vähemmän loukkaavan huonon pelin peluuttaminen huumorimielessä voisi toimia kyllä vallan mainiosti. (Katso: World of Synnibarr. Jos omistat kyseisen pelin, sinulla on pöytäpelivastaavan siunaus – ei vaan velvoitus – pelauttaa sitä.)
Kysymyksiä ja tiedusteluja
Älä epäröi kysyä, mikäli jokin askarruttaa! Roolipelivastaava Patrik Renholm vastaa kaikkiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin osoitteessa roolipelit@ropecon.fi